Můj účet

Zapomenuté heslo? | Nový účet

Doprava v Istanbulu

Systém městské hromadné dopravy v Istanbulu je velmi specifický jeho fungování pro cizince mnohdy nepochopitelné až chaotické. Istanbul je velmi rušná metropole s hustou dopravou a dopravní zácpy jsou zde na denním pořádku. Pro přepravu po městě je možné využít nejrůznějších dopravních prostředků, od metra, přes autobusy, tramvaje, dolmusy, přes vlaky až po lodě.

Cena hromadné dopravy v Istanbulu

Jízdenky v Istanbulu jsou nepřestupní, platíte vždy za jednu cestu. V praxi to funguje tak, že projdete při vstupu turniketem, který vás pustí dovnitř po načtení jízdenky. Nezáleží na tom, jak dlouho pak budete v dopravním prostředku sedět, jízdenka platí dokud turniketem neprojdete ven (jízdenky tedy nejsou omezeny časově ani vzdálenostně). Stejné jízdenky můžete použít na metro, tramvaj, autobus i na trajekt. 

Jednotlivé jízdenky aktuálně koupíte za 4 TL. Výhodněji vychází Istanbulkarty, které dostanete ve 2 variantách. Jednorázové na 3 jízdy za 10 TL, nebo dobíjecí. Dobíjecí kartu koupíte také za 10 TL, kdy 6 TL zaplatíte za samotnou kartu a 4 TL máte kredit na jízdné. Tento kredit pak můžete ve speciálních automatech dobíjet. Jedna jízda přes tuto kartu pak vyjde přibližně na 2,15 TL. Automaty na dobíjení karty najdete u většiny zastávek městské hromadné dopravy. Karty jsou přenosné, více lidí může sdílet jednu kartu. Prostě si ji přes turniket podáte a projde další cestující.  

Metro

Istanbul se může pochlubit druhou nejstarší podzemní kolejovou dráhou na světě. Nazývá se Tünel a byla zprovozněna již v roce 1875. Pod zemí však vede jen na krátkém úseku, má dvě stanice a její cestovní vzdálenost je 573 metrů. Jízda mezi oběma stanicemi trvá minutu a půl, na vlak se čeká dvě minuty. V 90. letech 20. století pak byla zahájena výstavba další linky metra, které bylo nakonec zprovozněno až roku 2000. Tato linka je dlouhá 8 kilometrů a má šest stanic. Metro v Istanbulu bylo postaveno tak, aby dokázalo odolat zemětřesení o síle 9 stupňů Richterovy stupnice. V letech 2005 a 2006 se linka istanbulského metra prodloužila severním i jižním směrem. 

Mapa hromadné dopravy v Istanbulu

mapa veřejné dopravy Istanbul
Pro mapu v plné velikosti klikněte ZDE Zdoj: www.istanbul-ulasim.com.tr/en

Lehké metro

V některých stanicích metro navazuje na tzv. lehké metro, což je spíše nadzemní dráha obsluhující západní část města. Nazývá se Hafif raylı sistem a má jednu větvící se linku. Často si jej tak můžete splést s tramvají. V centru Istanbulu projíždí metro ulicemi, na předměstích pak na vyvýšených rampách. Celkem má lehké metro 18 stanic, z toho šest podzemních a tři nadzemní a zdolává trasu dlouhou 19,3 km.

Tramvaje 

Istanbul má také tři sítě tramvajové dopravy – dvě historické a jednu moderní. Na první lince jezdí historická tramvaj po jednokolejné trati s výhybkami v evropské části města. Začínají na náměstí Taksim, jedou po ulici Istiklal Caddesi, která je jinak pěší zónou, mají jednu zastávku a svou cestu končí před vchodem do Tünelu. Trasa je dlouhá 1,6 km. Tramvaje zde začaly jezdit v roce 1869 a v provozu byly až do 50. let 20. století. V 90. letech byl pak jejich provoz znovu obnoven. V roce 2003 byla otevřena druhá historická trasa v asijské čtvrti města Kadiköy. Má 10 stanic a je dlouhá 2,6 km. Moderní tramvajová linka pak slouží především pro běžnou obsluhu města, začíná u přístavu Kabataş, přejíždí Galatský most, projede kolem historické části Sultanahmet a pokračuje dále až za historické hradby města.

Autobusy 

Po Istanbulu jezdí také přehršel autobusových linek. Autobusový systém je však značně chaotický, protože na autobusových zastávkách chybí jakékoliv jízdní řády. Při troše štěstí je možné na zastávce nalézt alespoň mapu se seznamem linek, které zde staví. Člověk neznalý města však stejně neví, jestli daná linka projíždí místem, kde chce vystoupit. Turistům tak nezbývá jiná možnost, než se při příjezdu autobusu zeptat řidiče, zda jede, kam potřebuje. Stejně tak je dobré poprosit řidiče, aby vás upozornil, až bude vaše zastávka. V Istanbulu existují dva druhy veřejných autobusů, jedny jsou soukromé (modrozelené se žlutými neelektronickými nápisy) a druhé provozuje městem vlastněná společnost IETT (různobarevné).

Dolmusy

Zvláštní kategorií istanbulských dopravních prostředků představují dolmusy – malé autobusy sloužící jako veřejné taxi. Jezdí v místech, kudy nejezdí běžné autobusy, ale nemají žádné oficiální zastávky ani jízdní řád. Je na nich napsáno pouze odkud a kam jedou. V případě, že se chcete svézt, musíte na projíždějící dolmus zamávat, zastaví vám kdekoliv. Stejně tak je tomu i s vystupováním, nečekáte na žádnou zastávku, řidič zastaví, kdekoliv si řeknete. Jízdné se platí hotově.

Taxi

Jednoduchým a levným způsobem přepravy jsou taxíky, ale je třeba se mít na pozoru a využívat skutečně jen žluté taxíky, které mají dané tarifní poplatky. Přes den jsou tarify pevné, ale v noci (od půlnoci do 6 ráno) je cena o 50% vyšší. Taxíky jiných barev jsou většinou z jiných měst a účtují si jiné ceny. Při nástupu do auta zkontrolujte, zda řidič zapnul měřicí přístroj. Pokud ne, bude vám řidič nabízet pevnou cenu za cestu, která zcela jistě nebude pro vás výhodná. Pozor je třeba si dávat i při placení, někteří taxikáři rádi předstírají, že od vás vzali bankovku menší hodnoty, než jste mu skutečně dali.

Lodě

Podstatnou součástí hromadné dopravy jsou také lodě. Evropské přístavy Beşiktaş, Kabataş, Karaköy a Eminönü s přístavy asijskými Üsküdar a Kadiköy spojuje několik trajektových linek. Přes Bospor sice vedou dva mosty, ale bývají věčně ucpané auty, proto je lepší využívat lodní dopravu. Plavba je velmi příjemná a z lodi si můžete prohlédnout řadu istanbulských památek. Jízdenka vyjde cenově stejně jako jízdenka na tramvaj či metro, spoje vyplouvají co půl hodiny.

Vlak

Istanbul je možné procestovat také vlakem. V evropské části města se dá nasednout na linku, která vyjíždí z nádraží Sirkeci a dopraví vás k pevnosti Yedikule. Tento vlak vyjíždí ze stejného nádraží, odkud se v minulosti a svou dalekou cestu vydával slavný Orient Express. V asijské části Istanbulu se nachází slavné vlakové nádraží Haydarpaşa, kde začínala Baghdádská dráha.

 
 

Náš tip

Velký poznávací okruh Srí Lankou

Velký poznávací okruh Srí Lankou s návštěvou největší buddhistické slavnosti Esala Perahera.Velký poznávací okruh Srí Lankou s návštěvou největší buddhistické slavnosti Esala Perahera a dvoudenním pobytem u Indického oceánu. Česká průvodkyně po celou dobu zájezdu a perfektní servis. CK Tilia.

Zájezd do Keni na safari a Diani beach

Zájezd do Keni na safriPoznávací letecký zájezd po největších krásách národních parků Keni - 7 dní na safari doplněné o pobyt na Diani Beach. CK Simon Tourist.

Plavby včetně letenky za akční ceny

CK Tilia - zájezdy do Izraele, Palestiny, JordánskaVypravte se s RIVIERA TOUR na plavbu po Rudém moři, Středozemním moři nebo Karibiku a poznejty jejich největší krásy. Zažijete neopakovatelnou atmosféru dovolené na výletní lodi. Včetně letenky a českého delegáta.

Výběr nejlevnějších zájezdů

Výběr těch nejlevnějších zájezdů pro rok 2024 za mimořádné ceny. To nejlepší z českých a německých CK na jednom místě. 

UBYTOVÁNÍ ZA NEJLEPŠÍ CENY

UbytováníNejširší nabídka ubytování ve všech destinacích světa za bezkonkurenční ceny. Hotely, apartmány, penziony, prázdninové domy, ubytování v soukromí. Jednoduchá rezervace online.

Zájezdy do celého světa

Levné ubytování v Turecku

Stovky hotelů, penzionů a dalších ubytovacích kapacit v Turecku. Rezervace ubytování online a v češtině. Najít si ubytování v zahraničí nikdy nebylo tak snadné ...

 
 

RSS v. 0.91, RSS v. 2, Atom . Copyright © svetadily.cz | Created by weto.cz webdesign.

Egypt | Turecko | Chorvatsko | Itálie | USA | Řecko | Rakousko | Poznávací zájezdy